گفتمان

این وبلاگ ویژه ی گفت و گوهای فرهنگی اجتماعی و.... با شخصیت های مطرح و صاحب نظر است.

گفتمان

این وبلاگ ویژه ی گفت و گوهای فرهنگی اجتماعی و.... با شخصیت های مطرح و صاحب نظر است.

صحنه هایی از زندگی سلطان غزنه مستند سازی می شود

افسر رهبین؛ مسوول دفتر هماهنگی غزنه(2013 ):

 

صحنه هایی از زندگی سلطان غزنه مستند سازی می شود

جناب رهبین! مدتی است که شما به عنوان مسوول انسجام و هماهنگی دفتر غزنه 2013 کار می کنید، بفرمایید که برنامه های آماده سازی شهر غزنی برای سال 2013 چگونه پیش می رود؟

بر بنیاد نشست وزیران خارجه ی کشورهای اسلامی، در طرابلس، در سال 2007 عیسوی، تصمیم برآن شد که شهر غزنی در سال 2013 به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی برگزیده  شود

 

 بی گمان شما می دانید که پس از هر دوره یکی از شهرهای کشورهای اسلامی شامل این طرح می گردد و به نام پایخت فرهنگ اسلامی نام گذاری می شود. در رابطه به غزنی چون تصمیم دولت افغانستان بود؛ البته در طرح پیشنهادی دولت افغانستان سه ولایت بود، (هرات، بلخ و غزنی) دلیل این که شهر غزنی در این طرح مورد پذیرش کشورهای اسلامی قرار گرفت و قرار بر این شد که غزنی این افتخار را کمایی کند، پیشینه ی تاریخی غزنه؛ به ویژه عصر غزنویان است که در این دوره، نه تنها دوره گسترش فرهنگ اسلام؛ بل دوره گسترش دانش و علوم به سایر کشورهای نیز بود. بنا به این دلایل نمایندگان کشورهای اسلامی ترجیج دادند که غزنی به این نام برگزیده شود.

 

 از حدود چند ماه به این سوست که من مسوولیت هماهنگی دفترغزنی 2013 را به عهده دارم، تلاش براین شده تا کار نهادهای( که وابسته به کار غزنی هستند) چون وزارت انکشاف شهری، وزارت زراعت، ترانسپورت، وزارت آب و برق و سایر نهادهای که به گونه ی در کار بازسازی و احیایی فرهنگ و تمدن غزنی دخیل هستند، انسجام پیدا کند و به صورت خاص تلاش کردیم؛ تا کارهای وزارت اطلاعات و فرهنگ را دررابطه به بازسازی شهر غزنی، جهت دهی کنیم.

 

 بر بنیاد این برنامه ها، ما یک ارایه یا به اصطلاح انگریزی اش (Presentation) آماده ساختیم که در او بیشتر از بیست عنوان را برای وزارت اطلاعات و فرهنگ مشخص نمودیم، یکی از این کارها، انتشار گاهنامه غزنی2013 است که مسوولیت رسمی این گاهنامه را ما به دوش داریم، امیدوارم که این گاهنامه بتواند در بازتاب رویدادهای فرهنگی غزنه و غزنویان موثر واقع شود.

 

این گاهنامه در کدام عرصه ها به ارایه مطلب می پردازد و اصولا موضوع های محوری دراین گاهنامه چه مسایلی اند؟

 

بیشتر به مسایل تاریخی فرهنگی غزنی پرداخته می شود. وقتی  مسایل فرهنگی تاریخی می گوییم، منظور ما این است که پژوهش را در برمی گیرد، مرمت آثار تاریخی فرهنگی، تصاویر، و کارهای که عملا آغاز یافته، مانند مراقبت و بازسازی آبده های تاریخی و همین طور گزارش دهی از برنامه  های گسترده ی وزارت انکشاف شهری  که در پلان استراتیژیک این وزارت قرار دارد. برای معلومات بیشتر هموطنان باید بگویم که بیش از سی پروژه در برنامه های وزارت انکشاف شهری برای آماده سازی غزنی تا 2013 قرار دارد و تمام این مسایل را ما می خواهیم در گاهنامه منعکس کنیم.

 

نخستین شماره این گاهنامه چه وقت در اختیار شهروندان کشور قرار می گیرد؟

 

امید وار هستیم در آینده ی نه چندان دور منتشر شود.

 

از سی پروژه یی را که یاد نمودید، کدام پروژه ها در اولویت قرار دارند؟

 

پروژه هایی که در غزنی مورد نظر است، برای ویرایش و پیرایش سیمای تاریخی فرهنگی غزنی، یکی از این پروژه ها ترمیم و باز سازی آبده های تاریخی است. بی گمان از آرامگاه سلطان غزنه آغاز می شود، همین طور سلطان مسعود دوم؛ تا سایر برنامه هایی که به وزارت اطلاعات و فرهنگ ارتباط می گیرد. البته وزارت اطلاعات و فرهنگ به طور عملی  کار ده آبده را شروع نموده و در حدود بیست و چند آبده دیگر نیز که مربوط به ریاست آبده های تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ می گردد، کار بررسی و برنامه مرمت این آبده ها تا آخر امسال شروع  می گردد و یا سال آینده بررسی و آمار گیری آن ها آغاز خواهد شد.

 

بخش های دیگری که بیشترینه مربوط می شود به برنامه های استراتیژیک  وزارت انکشاف شهری و از جمله مهمترین و عمده ترین کاری که ممکن است صورت بگیرد، ایجاد مرکز ثقافت اسلامی است. ساختن کتابخانه، سالون نمایش، موزیم نمایشگاه سالون محافل و گذشته از این ها، تمام بخش های وزارت فرهنگ تلاش دارد تا هر کدام کاری را در رابطه به آماده سازی شهر غزنی برای میزبانی از مهمانان در سال 2013 انجام دهند، برای مثال تلاش بر این است تا بخش ها و صحنه هایی از زندگی سلطان غزنه به عنوان فلم های مستند (داکمنتری) ساخته شود و همین طور وب سایت غزنه ممکن است در همین روزهای نزدیک آغاز به کار کند. از مهمترین کارها، کار وب سایت است که بی گمان می تواند گزارش ها در رابطه با غزنی را منعکس کند.

 

با توجه به حجم کار و این که هزینه ی زیادی را می طلبد، فکر می کنید وزارت اطلاعات به تنهایی می تواند غزنی را تا سال 2013 آماده کند؟

 

نه، هرگز! طوری که شیوه مدیریت دولتی ایجاب می کند، هر اداره کار مربوط به خودش را انجام می دهند، به طور مثال وزارت انکشاف شهری، برنامه ریزی و طرح ریزی خود را در رابطه با ایجاد سیستم کانالازیسیون، بناهای مربوط میدان هوایی محلی،  بازار سر پوشیده و...انجام می دهد و برنامه استراتیژیک خود را در رابطه به شهر غزنی آماده می سازد.

 

وزارت مالیه مسایل پولی را پی گیری می کند. از جمله بیشتر از دوصد میلیون دالری که وزارت انکشاف شهری مطالبه کرده( هزینه کارغزنه) وزارت مالیه بربنیاد هدایت ریاست دولت حاضر شده که ده میلیون دالر را برای این کار تدارک کند. کارهای دیگری هم پیش روست که باید برای شان فن یابی شود. در این رابطه ما یک مجلس را با نمایندگان و سفیران کشورهای اسلامی داشتیم، برنامه ها و نیازمندی ها برای شان تشریح شده وشماری از این نمایندگان وعده همکاری دادند.

 

شما به عنوان مسوول دفتر غزنی و نماینده ی وزارت اطلاعات و فرهنگ، چه اندازه نگران وضع امنیت در شهر غزنی هستید، شما می دانید، در صورت بروز مشکل های امنیتی، بسیاری از پروژه ها ممکن است به موقع عملی نشود؟

 

تامین کامل امنیت یکی از خواست های همگانی است، بدون امنیت کاری انجام داده نمی شود، کارهایی که در حال حاضر جریان دارد؛ از جمله مرمت آبده های تاریخی داخل شهر، کارهای زیبا سازی شهر، تا هم اکنون با مشکل جدی مواجه نشده است؛ اما انتظار می رود مقام های امنیتی و نهاد های که وظیفه تامین امنیت را بر دوش دارند، بتوانند امنیت شهر غزنی را برای آماده سازی این شهر تا 2013 تامین کند.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1389,10,11 ساعت 09:49 ق.ظ

شلام. اگر امکان دارد طریقه ارتباط با دفتر هماهنگی غزنه ۲۰۱۳ را اعلام کنید. آیا سایت دارند یا تلفن و یا نمایندگی در ایران دارند؟
ممنون می شوم
۰۹۱۲۳۵۳۵۱۷۶- ایران و یا ایمیلم که داده ام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد